JOSEPH BEUYS (CARLA MAÑOSAS)
Joseph Beuys neix a Krefeld el 12 de maig de maig de 1921 i mor a Düsseldorf el 23 de gener de
1986.
Beuys afirmava que
va combatre com a pilot en la Segona Guerra Mundial, es va estavellar a Crimea
i, a punt de morir congelat, uns natius el van rescatar i el van embolicar amb
greix i feltre per salvar-lo. Aquests elements marcaran molt la seva vida i
obra.
Va treballar de
professor universitari fins que va ser expulsat anys després.
El 1962 va començar
les seves activitats amb el moviment neodadà Fluxus, del qual va arribar a ser
el membre més significatiu. El seu major èxit va ser la socialització que va
aconseguir fer de l'art, apropant-lo a tot tipus de públic.
Al 1967 crea un
partit polític, El Partit Alemany dels Estudiants.
Al 1973 funda la
Universitat Lliure Internacional de la creativitat i la investigació
interdisciplinària.
Joseph Beuys
necessita construir un món diferent on l’art es relacioni amb la societat. Per
ell l’art és tradicional, només existeix en els museus, dins d’un sistema que
permet una classe de llibertat en espais aïllats, on la llibertat no existeix.
Beuys vol trencar amb les fronteres imposades, com les dels museus per això
realitza accions al carrer (parcs, autopistes, metros, carrers...) trencant amb
els canals tradicionals de l’art i ampliant la possibilitat de contacte amb el
públic.
Les seves obres són
tan efímeres com la vida, per això mai va voler crear obres per la eternitat sinó
donar impulsos per la reflexió. Vol fer un canvi social i polític, construir un
món diferent.
Per ells els partits
politics només estan interessats a una minoria de privilegiats i no en el
conjunt social. Aquest fet el demostra creant debats entre la gent i els
politics.
El seu art no és
estètic sinó una denuncia a les lleis, a la producció, als diners, a l’
individualitat... No es fixa en la forma sinó en el concepte, el contingut....
Utilitza la paraula com a mitjà de comunicació. L’art és molt més ampli, és un
compromís social, polític, ambiental...
Utilitza materials
com el coure, la fusta, el feltre, el greix, l’os... Segons ell en aquests
materials hi ha una vida secreta, és l’objecte am ànima contra l’objecte sense
ànima de la societat capitalista.
Per ell els animals
desprenen energia espiritual i per això els utilitza en moltes de les seves
obres, sobretot animals mitològics com la llebre, el cérvol...
Per ell l’ésser
humà és nòmada, es desplaça i es transforma, conviu amb els animals en la
natura.
“I LIKE AMERICA AND AMERICA LIKES ME”
Al 1974 Joseph
Beuys va dur a terme l’acció de conviure durant tres dies amb un coyote. Va
arribar a Nova York embolicat amb feltre i va ser conduit amb ambulància a l’habitació
on conviuria amb l’animal.
Un cop allà es va
cobrir de mantes, un bastó i guants, suports escultòrics a través de l’acció. La
performance va consistir, en que durant tot aquest temps, Beuys realitzava una
sèrie de rituals diaris que incloïen converses amb l'animal.
Cada dia introduïa exemplars
del diari econòmic The Wall Street Journal on el coyote orinava sobre d’ells.
El comportament del
coyote anava canviant, des de ser totalment prudent, individual, agressiu a
arribar a ser sociable.
El final de l’acció
Beuys torna a ser embolicat de feltre i retorna al aeroport.
Amb aquesta acció
Beuys fa una crítica a les forces militars dels Estats Units amb la Guerra del
Vietnam, a la política bèl·lica estaounidense i al capitalisme. Denuncia la
matança injustificada de l’indi al treure-li les seves terres i l’aniquilació d’una
cultura que posseïa al igual que el coyote una experiència diferent i molt més
amplia de la llibertat.
Beuys vol
transmetre uns valors culturals, rescatant el coyote com a representant de la
cultura aborigen i uns valors politics i
econòmics al negar-se a participar visualment del capitalisme mundial, sense
mantindre cap tipus de contacte visual de la gran ciutat mostrant la seva
repulsió cap a la política bèl·lica d’Estats Units.
M’agrada la potencialitat
i força que té l’acció de Beuys al protestar d’una guerra tant injusta, contra
el capitalisme ferotge d’Estats Units a més de l’irònic títol, ” Me gusta
America y le gusto a America”.
La idea de connectar
el coyote amb la cultura india, les matances i la repressió contra els aborígens
és molt forta però a la vegada consider-ho que Beuys contribueix amb la
repressió de la llibertat de l’animal, contradientse.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada