Nom artístic de
Marco Antonio Castillo Valdés (Cuba 1971) i Dagoberto Rodrìguez Sánchez (Cuba
1769); desenvolupen el seu col·lectiu artístic emmarcada en una obra situada
per la revolució cubana i el context social i econòmic del moment.
Inventen un món a
partir de la realitat que els envolta, un mon de paradoxes i relacions
complexes en el qual els objectes perden la seva funcionalitat per activar la
funció intel·lectual.
Mario Antonio i
Dagoberto, graduats a l’Instituto Superior de Arte de l’Havana, Cuba, al 1991.
Més endavant juntament amb Alexandre Arrechea, creen un col·lectiu al 1994 que
durà fins al 2003 on Arrechea deixa e grup i es que Los Carpinteros com a duo.
Parteixen arrel
d’un moviment literari llatinoamericà de mitjans del segle XX anomenat Realisme
Màgic, que arran de les seves tècniques literàries es barreja un món on allò
possible conviu amb allò impossible, on sorgeix un toc de realitat mesclat amb
ironia, humor, l’absurd i allò complicat.
Ells creen un
realisme màgic a partir d’objectes distorsionats i irreals, al·ludint a una
ecologia de transformació i incertesa política així com a una societat que
habita i produeix aquesta realitat.
Aquests objectes
també mostren les dificultoses habilitats per resistir, interioritzar i
adaptar-se al marc polític. No obstant, el sentit d’allò polític es transforma
en un residu espectral, el fantasma d’una ideologia desapareguda, reformada i
revisada.
La majoria de les
seves obres es regeixen en l’Havana de la dècada dels ’90; una època
d’escassesa i repressió. Després de la caiguda del bloc soviètic, els cubans
experimentaren durant més de deu anys el Periodo Especial i les conseqüències d’un
col·lapse econòmic.
en aquesta dècada
sorgien una gran quantitat d’artistes degut a la Biennal de l’Havana, la qual
fou reconeguda internacionalment. Es beneficiaren d’un clima polític piadós, i
sorgiren practiques neoconceptuals, en una època de contrastos en que la
revolució i les utopies son substituïdes per la vivència personal, el pragmatisme
i la subversió irònica.
La relació entre
concepte, dibuix i execució dels artistes fa que siguin persones que treballen
manualment, amb la característica que treballen de nit, ells ho agafen com a
l’hora del somni, de la lliure associació i la repetició.
de nit, metafòricament el treballador desconstrueix, critica, i crea la seva
pròpia utopia, modelant una realitat imaginada i adequada al seu propi ésser.
La seva obra es
basa en instal·lacions i empren les aquarel·les com a mitjà de comunicació, i
per representar les seves idees, amb un joc de dialèctica entre ells i d’ironia
dius que es un mal enteniment etern.
“Nos centramos en
los edificis, los utensilios y en casi todos los objetos que utiliza el ser
humano“.
El seu nom els hi
ve donat perquè ja en un bon principi treballaven amb eines i fustes típiques
dels fusters, però també perquè volien investigar sobre com es fa/fabrica un
objecte propi de l’art.
El fet de
treballar l’objecte els ve de quan estudiaven art, però també degut a la seva
cultura ja que la societat cubana t’ensenya a que pots viure amb qualsevol
cosa, i que posseir una gran quantitat de béns materials era el camí cap a
l’infern.
Era una
imposició, i el món està ple d’un materialisme innecessari.
No hi ha cap
objecte innocent i la seva obra es fa reso de gaire bé totes les situacions
polítiques i socials que es generen a través de la producció d’un objecte, d’un
espai i fins i tot de la manera en com es vesteix la gent.
Tot i que no es
centren en un partit polític, i que si de veritat es vol fer art un s’ha de
centrar en les seves metàfores i el seu propi llenguatge.
“-Nuestro trabajo es una ficción evasiva.
Es como el Señor de los Anillos, pero a lo tropical.
-El
artista pone la mesa. Que te lo comas o no, es otra cosa. Lo mejor del
arte es que puede entenderse de mil maneras.
-Para nosotros, el arte es como una reacción alérgica de
la realidad. Así es nuestro trabajo.“
Espejos de agua, (2001) Instal·lació.
Taules de dibuix
de fusta, cada una amb cinc flexos; a primer cop d’ull bastant normals, però la
segona vegada veus que l’aigua ha reemplaçat part de suport de la taula i el
paper, i que la llum del flexos no es reflecteix en una làmina de vidre sinó en
un líquid que substitueix la funció habitual de la taula com a lloc per
dibuixar.
Tracten una
juxtaposició de materials bastant diferents dels que estem acostumats amb el
joc de la incompatibilitat, tant per la fusta, l’aigua, i l’electricitat, però
també amb allò pla, allò il·limitat i allò expansiu.
Els reflexos de
llum fan referència a la naturalesa del procés artístic i a la dificultat de
representar, de dibuixar a partir d’idees i apropar-les al món d’allò
perceptible, al·lusió al procés artístic que es converteix en un joc de
paraules visual sobre la impossibilitat i la dificultat de la presentació de
dibuix sobre les idees i fer-les realitat.
Reflectir-se en
l’aigua i ajuda a perdre el contacte amb el propi sentit de la realitat. Tot i
que les taules fan referència al món de la nit i dels somnis, ajuden a enllaçar
relació entre la duplicitat i la dislocació.
Alhora la
inestabilitat de les taules cobertes d’aigua es pot imaginar que fan referència
a la situació inestable que visqué Cuba i en les precàries condicions en que
viuen els artistes que treballen a l’illa.
Frio estudio del
desastre (2005)
Blocs de formigó,
ciment i fil de pescar.
Aquesta
instal·lació representa l’explosió d’un mur de plaques de formigó que rep l’impacte
d’un míssil balístic.
Materialitza la
noció d’un instant congelat en les tres dimensions.
És una relació
amb l’espai com a una gran imatge de la realitat mitjançant la presentació del
que sembla una reconstrucció tridimensional d’una imatge fotogràfica que mostra
una explosió en una paret.
Són blocs de
formigó romputs per l’impacte, mentre un enorme forat mostra el punt de
l’impacte, ve a ser com una zona zero.
No mostra un
detonació grandiosa, sinó que genera una atmosfera d’immobilitat misteriosa, un
escenari on el temps i la gravetat estan suspesos en l’aire.
L’espectador es
passeja a través de la galeria envoltat per la peça, com si es pogués entrar
dins la pròpia representació de les dues dimensions, amb la qual es pot reconstruir
la naturalesa de les forces provocades per una detonació humana.
Aquesta imatge
provoca també en la ment la memòria de la destrucció del World Trade Center de
Nova York, ja que tingué transcendència arreu del món gràcies als mitjans de
comunicació; tot i el desastre de l’explosió, la instal·lació manca de
qualsevol rastre humà, l’espai manca també d’una història, un buit temporal
congelat.
Demostra que la
nostra percepció fotogràfica ja condicionada limita la nostra experiència, no
només en l’espai sinó també en el temps.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada