Goodbye Mr. Christie
Phil Mulloy és un animador anglès on hi va néixer i hi va estudiar pintua i
cinema. S’inicia al món de l’animació als
entre els 80 i els 90 amb un estil molt particular. Les seves animacions
s’escapen en tots els sentits de l’animació infantil
Si s'ajunten dos conceptes com "animació" i
"underground", el resultat és una absoluta llibertat per fer el
bandarra sense deixar de fer art. Nombrosos creadors s'han valgut d'aquesta
equació per fer pel·lícules i curts en què els límits són una ratlla infinita.
Abans dels 60 s’inicia el cinema underground, el qual es basava en
produccions que s’allunyaven del cànon de Hollywood i es qualificaven d’experimentals o cinema
alternatiu, avui dia el definim com a cinema de culte.
Però i l’animació? La casa Disney
ocupava el mercat del cinema d’animació i s’enfocava a un públic infantil, tot
i que sempre se n’han fet segones
lectures que determinaven que els films de Disney reunien qualitats
eròtiques i violentes, l’animació underground neix, sense encara saber en què
es consolidaria, en contraposició al discurs Disney. Fent doncs,
la gara gara a la productora, Fleisher studios, i Warner fan aparèixer en
pantalla perssonatges animats dirigits a un públic més madur: Betty Boop,
Superman, Popeye, Bugs Bunny i el Pato Lucas, Tom i Jerry, es presentaven en
trames que celebraven la violència explícita, amb textures de psicodèlia i
hipersexualitat que, posteriorment han format part del cinema d’animació de
finals dels 60 i 70.
Probablement Disney no ho reconeixarà
mai però, els seu imaginari ca ser una referència present en l’emergència de
l’animació underground nord. Americana dels 70. Per exemple Fritz the Cat,
de Robert Crumb _ nascut com a tira
còmica i posteriorment animades_ és la personalització d’un gat que fa gala de
les seves necessitats sexuals sense preàmbuls i del consum d’estupefaents.
A finals de la dècada dels seixanta es consolida aquest fenomen de l’animació
undergraund, la qual no sorgeix com un fenomen conjuntural, sinó cap a una
actitud transgressora i agosarada encara en potencia. Es aleshores quan podem
parlar literalment d’uns processos de producció al marge de la indústria i que
troben lloc en cadenes de televisió amb una sensibilitat concreta o en festivals
que valoren aquest tipus d’animació.
Entrant doncs en aquest món de
l’animació adulta, l’obra de Phil Mulloy hi encaixa perfectament. Mulloy és un artista de sensibilitat punk capaç de mantenir-se fidel a una metòdica
disciplina creativa que li ha permès construir
un corpus sòlid sense aliar-se amb el mercat.
Goodbye Mister Cristie, és el seu
primer llargmetratge, és l’ampliació d’una sèrie d’anteriors curtmetratges
anomenats “the christies” en els que retrata una família britànica amb tots els
seus conflictes sense cap sedàs.
Anteriorment a the Christies, Mulloy
va ralitzar Cowboys i la trilogia Intolerance. En totes les seves obres, la
sàtira grotesca n’és la seva marca, un humor negre desmoralitzat i sense
escrúpols. Més enllà de l’estètica, els guions en són l’ànima. Pel què fa a la
realització de Goodbye mister christie, es tracta d’una senzillesa tècnica, ja
que l’artista es considera un mandrós; cada personatge consta de 24 fotogrames
i només es canvia el fons amb estampats kitch. A través d’un programa
informàtic va passar el guió en veu robòtica (pronunciada per la mateixa
aplicació informàtica) en què hi variava les velocitats i els aguts per adequar
un to a cada personatge. L’animació dura
78 minuts i tracta de la família cristhie, una família normal amb problemes
quotidians com comunicar-se amb el seu fill adolescent, o recol·lectar vals de
descompte pel supermercat. Un bon dia, Mr. Christie és enxampat tenint un
rotllo amb un mariner francès (que també s’havia embolicat amb la seva dona)
per la televisió nacional i la seva vida normal, fa un gir inesperat en què es
veu involucrat tot l’univers,agafant així una dimensió surrealista de la
situació de Mr Christie.
Malauradament aquest film no el
veurem mai a cap sala de cinema, i per Internet només en tenim aquesta mostra.
La joia del film són els títols de crèdit, ja que els va copiar de Toy Story,
deixant entreveure així una crítica directa (per aquells que se n’adonessin)
cap a les grans productores.
La pel·lícula la va produir pel seu
compte i s’ha presentat en diferents festivals d’animació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada