des d'una perspectiva històrica i transversal estudiem, analitzem i relacionem els fenòmens de l’ art, el disseny,
l'arquitectura, l’artesania i la imatge amb els esdeveniments contemporanis de la cultura,
el context econòmic, social i polític dels últims 40 anys; això vol dir que "cavalquem sobre lo tigre..."

divendres, 27 de gener de 2012

DOS EXPOS QUE VALEN MOLT LA PENA (Marc Ligos)

Senyors i Senyoretes,

us deixo la informació de dues exposicions que realment valen la pena. A vegades és difícil que dues exposicions tant bones coincideixin en una ciutat, i més encara si la ciutat és Barcelona.
La primera ja la vaig comentar l'altre dia a classe.

És una petita expo al DHUB del carrer Moncada sobre l'escola d'Ulm. La exposició es titula "disseny de sistemes. L'escola d'Ulm" i, com molt bé diu el títol, s'articulada a través de l'estudi dels models de sistemes com a manera de concebre el disseny seriat. A més a més, tindreu l'oportunitat de veure en directe els originals d'autèntics clàssics que encara ens acompanyen en el nostre dia a dia.

Aquí una breu sinopsi del que us hi podeu trobar:


Els anys 50 del segle xx l’Escola d’Ulm (Hochschule für Gestaltung Ulm) va treballar per incorporar el disseny al món de la indústria i conformar la nostra cultura material. Aquest procés no va ser impulsat per la bonança econòmica, sinó ben al contrari per una profunda crisi de valors i recursos.Es va aprofitar el moment per repensar què significa crear formes en el món actual, com també per democratitzar l’accés al disseny.

«L’escola va acceptar la indústria com a substrat de la societat contemporània, i va considerar la indústria i la tecnologia com a fenòmens culturals» (Gui Bonsiepe). Aquest posicionament va tenir com a conseqüència una redefinició de la professió de dissenyador que no s’havia plantejat mai abans. Fins aquell moment, la finalitat de les escoles relacionades amb el disseny era ensenyar com aportar bellesa als objectes de la vida quotidiana. El taller de William Morris, la Werkbund i la Bauhaus eren integrats per artistes.

El pas que va fer l’HfG Ulm la va separar radicalment i definitiva de la professió tal como era entesa fins aleshores, i va integrar-la de manera indissoluble en la indústria i la tecnologia.

Ulm no es va centrar en el disseny d’objectes individuals sinó en els sistemes d’objectes, i va mirar de posar ordre en aquest món, com també en l’àmbit  dels objectes y la comunicació. Va ser pionera de la renovació del disseny en l’electrònica, la comunicació i la imatge corporativa, com també en la construcció industrialitzada. Però la seva recerca no ve de zero sinó que s’entronca en el món de la indústria centreeuropea a partir d’empreses com ara Thonet o AEG.
Els seus companys i seguidors han estat molt nombrosos: Braun, ERCO, Gardena, Lufthansa, USM Haller o el Metro de Bilbao.



La segona expo és, "si cabe", encara més interessant. Aquesta la trobareu a la galería Otrascosas de Villarrosas (via Laietana, 64 principal) i mostra diferents "Manifesto" de personatges molt importants del món del disseny gràfic, disseny d'objectes o artistes visuals. A través d'aquets "Manifestos", descobrirem la visió que tenen tots aquests personatges de la seva feina, els seus principis, els seus objecteius, les seves maneres d'entendre el món, etc.

Entre els personatges que trobarem hi ha des de Enzo Mari, passant per Daniel Eatock fins a Stefan Sagmeister. Brutal! 

Aquest projecte expositiu està comisariat per Tankboys y Cosimo Bizzarri, dos joves que un dia van decidir demanar als seus ídols que els hi escrivissint la seva manera d'entendre el que feien. La expo és itinera per tot el món. Ara és el moment de gaudir-la a casa nostra. 

Us deixo també la nota de premsa de la expo: 




Max Bruinsma et al., Anthony Burrill, Allan Chochinov, Delaware, Daniel Eatock, Experimental Jetset, Ken Garland, Bob Gill, Miltor Glaser, Stefan Sagmeister, Erik Kessel, Enzo Mari, Bruce Mau, Mike Mills, Bob Noorda, Peter Nowogrodzki, Bre Pettis y Kio Stark, Slavs and Tatars, Filip Tyden y Gemma Holt y Massimo Vignelli.

Decir que el resultado final es lo único que cuenta no es verdad. Especialmente en diseño. Y es que un buen diseñador se preocupa sobretodo por el proceso; en como deslizarse a través de un camino lleno de obstáculos cada vez que consigue un nuevo proyecto.

Manifesto es un proyecto en desarrollo que deja el resultado final a un lado, para concentrarse en el proceso creativo. Después de pasar por Italia y China, Manifesto aterriza en Otrascosas de Villar-Rosàs con un total de 20 manifiestos inspiracionales creados por algunos de los diseñadores y creativos más destacados del momento a nivel internacional.

Algunos son escritos programáticos, otras son detallados manuales de trabajo, pero todos son, sin ninguna duda, apasionados tributos al diseño gráfico, la creatividad y la cultura del proyecto.

Un proyecto comisariado por Tankboys y Cosimo Bizzarri.

               www.otrascosasdevillarosas.com

Però com que malauradament, un dels Manifestos més famosos i seguits pels dissenyadors no el podrem trobar a aquesta expo, us deixo el mític Manifesto que Dieter Rams, dissenyador de l'escola d'Ulm, va redactar en el seu dia:

Todo buen diseño:
Es innovador
Provee de utilidad a cada producto
Es estético
Hace un producto comprensible
Es discreto
Es honesto
Tiene un valor anacrónicamente duradero
Concibe exhaustivamente hasta el último detalle
Respeta el medio ambiente
Es diseño en su absoluta mínima expresión






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada