des d'una perspectiva històrica i transversal estudiem, analitzem i relacionem els fenòmens de l’ art, el disseny,
l'arquitectura, l’artesania i la imatge amb els esdeveniments contemporanis de la cultura,
el context econòmic, social i polític dels últims 40 anys; això vol dir que "cavalquem sobre lo tigre..."

divendres, 7 de juny del 2013

Jason deCaires Taylor (MMM)

Jason deCaires Taylor (12 d’Agost de 1974)

És un escultor angles especialitzat en la creació d'escultures contemporànies sota l'aigua.
Taylor, es cria entre Europa i Àsia, la qual cosa li proporciona diferents visions i perspectives
sobre el concepte de l'art. Bussejador, naturista, fotògraf i escultor, composen tota
una gamma de disciplines que l’ajuden a desenvolupar la seva obra mestre.

-Carrera

Gran part de la seva infància ha transcorregut en els esculls de coral de Malàsia, on va
desenvolupar un profund amor pel mar i una fascinació pel món natural. Això el portaria
més tard a passar diversos anys treballant com a instructor de buceig en diverses parts del
món, generant en ell un fort interès per la conservació, el naturalisme i la fotogra a
subaqüàtica. El seu vincle amb el mar segueix sent una constant en la vida de Taylor.

Durant la seva adolescència, va treballar com a artista de gra tis el que va disparar el seu
interès per la relació entre l'art i el medi ambient, fomentant l'ambició de produir art en
espais públics i dirigir el focus de la seva formació artística formal.

Es va graduar l'any 1998 en l'Institut de les Arts de Londres, amb una menció d'honor en
Escultura i Ceràmica. Més tard, l'experiència en la catedral de Canterbury li va ensenyar les
tècniques tradicionals per tallar pedra, mentre que cinc anys treballant en l'escenogra a i
instal·lacions de concerts ho han exposat a les grues, elevadors, logística i realització de
projectes a gran escala.

Els diversos aspectes de la seva vida es resolen de manera convincent en el desenvolupamentde les seves escultures sota el mar.

Les escultures submarines re ecteixen la seva pròpia experiència; sobre aquest tema
comenta: “Vaig tenir molts canvis des de primerenca edat, perquè la meva família es va
mudar d'un entorn cultural a un altre. D'aquí la meva fascinació per la forma en què
canvien els objectes quan s'alteren els paisatges i el context en el qual es troben”.


-Obres

La majoria dels treballs de Taylor prenen la forma d'escultures humanes guratives allotjades
sota l'oceà.

Les escultures de Jason deCaires Taylor són creades en ciment marí amb pH neutre, perquè
no resulti nociu per al coral. El treball té molt d'operació logística: part amb l'esbós de
l'obra i de la manera de construir, i després ve el procés de transport i instal·lació de l'obra
en la seva localització submarina final.

Com el ciment de les escultures no és agressiu per al coral, i les escultures són enfonsades
en aigües tropicals, el coral i altres organismes acuàtics acaben per prendre's per assalt les
escultures de l’artista. Part important del simbolisme de l'obra radica aquí: en la simbiosi
entre el coral i el ciment, entre la naturalesa i l'humà. A la llarga, totes les escultures
acabaran irrecognoscibles sota una capa de coral.

El fet que les obres es trobin sota l’aigua es deu segons el que ell ens explica a que
l'experiència de trobar-nos submergits és molt diferent a la d'estar a la terra. Hi ha consideracions físiques i òptiques que han de tenir-se en compte. Els objectes semblen un vint-icincper cent més gran sota l'aigua, i com a conseqüència també apareixen més a prop. Els colors s'alteren per la llum que és absorbida i re ectida en diferents proporcions i la
profunditat de l'aigua afecten a aquesta labor. La font de llum en l'aigua és de la superfície,
això produeix efectes caleidoscópicos governats pel moviment de l'aigua, els corrents i les
turbulències.

A més, l'aigua és un mitjà mal·leable on la possibilitat de moviment li permeten a
l'espectador participar activament en el treball. El gran nombre d'angles i perspectives des
de les quals les escultures es poden veure, augmenta dramàticament l'experiència única

de la trobada amb les obres.




-Obra central

L'Evolució Silenciosa és una instal·lació escultòrica subaqüàtica situada en les cristal·lines
aigües del Carib Mexicà. Més de 400 escultures de grandària natural conformen una
complexa estructura que a mesura que passa el temps és colonitzada i habitada per la
vida marina, alleujant una mica la pressió en els esculls naturals existents.

Per dur a terme el projecte van a companyar a Jason deCaires un grup composat principalmentper artistes i obrers de la construcció (per a la producció de les obres), biòlegs
marins, enginyers i bussos per completar les diverses parts de la instal·lació.

Les escultures estan situades al Parc Marí Nacional de Cancún, Illa Dones i Punta Nizuc.
El Parc Marí de Cancún és un dels punts aquàtics més visitats, amb 750,000 turistes cada
any, la qual cosa implica una gran pressió en els seus recursos naturals. Generar un escull
arti cial prou gran per oferir una alternativa representa la possibilitat que els esculls
existents puguin regenerar-se.

Els motlles de l'obra van ser agafats de personatges de tot el món, predominantment
mexicans, i d'una àmplia gamma de sectors de la societat. A més els límits d'edats varien
des de Rosario (85 anys) ns a Santiago (4 anys), i tots els personatges tenen diverses
ocupacions (comptador, mestra de ioga, pescador, estudiant, acròbata, fuster,etc.)

L'Evolució Silenciosa retrata un conglomerat de gent que representa com la humanitat
està enfrontant diferents qüestions ambientals i el nostre impacte al món natural. La
peça completa ens permet tirar una mirada al futur i tenir un punt de vista optimista per
mantenir l'esperança en la unitat per enfrontar aquest problema.

El control estètic se li deixa a la naturalesa manifestant de manera inhòspita el missatge
intel·lectual del treball. La manifestació d'organismes vius cohabitant i en arrelament
amb l'ésser humà, pretén recordar-nos la propera dependència en la naturalesa i el
respecte que li hauríem de tenir, de nint un rol integral en el futur del planeta.

Les escultures adquireixen vida pròpia una vegada submergides i el missatge poderós és
que la intervenció humana positiva facilita la força i renovació de la naturalesa.

La ubicació de les escultures fora de les costes de Cancún és estratègica. Reconeguda per
les seves facilitats sense límit i ambient viu, aquesta relativament nova ciutat no és
coneguda per les seves activitats culturals ni per la seva consciència ecològica. L'Evolució
Silenciosa es planteja com una guia per a una nova era de turisme responsable i sustentable,

aquesta pretén de nir la regió com a progressiva i amb pensament avançat.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada