des d'una perspectiva històrica i transversal estudiem, analitzem i relacionem els fenòmens de l’ art, el disseny,
l'arquitectura, l’artesania i la imatge amb els esdeveniments contemporanis de la cultura,
el context econòmic, social i polític dels últims 40 anys; això vol dir que "cavalquem sobre lo tigre..."

dimarts, 3 de juny del 2014

Richard Serra (LBR)




Richard Serra és un escultor nascut a San Francisco, Califòrnia el 1939, la seva obra se centra en els processos experimentals i en la creació d’escultures de grans dimensions, l’escultor ha exposat al Gugenheim de Bilbao, al Museum of Modern Art a Nova York, a Los Angeles Museum of Contemporary Art (1998), i a molts més, la seva obra és coneguda internacionalment. La matèria del temps (The Matter of Time, 1994-2005), és una de les obres més conegudes de l’artista, consisteix en 8 peces col·locades a la sala més gran del Guggenheim de Bilbao. 

Les escultures són d’acer patinable d’unes dimensions grandioses, el recorregut que creen permet que l’espectador pugui experimentar les formes que crea Richard Serra amb aquest material pesant. Trobem des de la senzilla el·lipse fins a una espiral complex, aquestes peces generen sensacions de moviment i de creixement i juguen amb la percepció de l'espectador. Les dues últimes peces es transformen de forma inesperada, les dimensions de les peces et permeten viatjar a través d’elles i descobrir els recorreguts i les deformacions que sofreixen. Aquesta possibilitat de viatjar entre elles dóna a l’obra un caràcter vertiginós per causa de les formes corbes i canviants. 

L’organització de les vuit peces, l’escultor ho fa de manera que des de l’entrada de la sala fins al final el recorregut passi de ser de senzill a més complex, tant en les formes com en l’espai. Això implica a l’espectador per a què ell mateix doni significat a l’obra i interaccioni per a activar aquest significat, Richard Serra ens presenta l'obra lliure del clàssic pedestal i la col·loca a ram de terra per a què sigui més propera i quedi immersa a l'espai real de l'observador creant una forta relació entre observador i escultura d’aquest espai en moviment. 

L’arquitectura del Guggenheim ens permet veure l'obra des de primer pla i també des de les altures d’aquesta manera queda més fàcil la comprensió de l’espai.

La instal·lació va sorgir a partir de Serp (Snake), peça la qual va fer l’escultor per a la inauguració del museu, més endavant es van anar col·locant les altres peces. 

El material del qual estan fetes aquestes peces és acer patinable que té una característica que destaca, el fet de tenir una capa d’òxid que el protegeix, aquest òxid va augmentant i variant amb els anys i fa que les peces tinguin un caràcter més fort, ja que les seves imperfeccions les fan més especials. 

Escultures de La matèria del temps, 1994-2005 :

1. Torsió espiral (tancada oberta tancada oberta) 2003
Acer patinable
4 x 13,2 x 14,2 m; gruix 5cm



2. Torsió el·líptica, 2003-2004
Acer patinable
4,27x 8,31 x 8,84 m; gruix 5cm



3. Doble torsió el·líptica 2003-2004
Acer patinable
el·lipse exterior: 4,27 x 11,41 x 12,19 m; gruix 5cm
el·lipse interior: 4,27 x 6,2 x 9,75 m; gruix 5cm



4. Serp, 1994-1997
Acer patinable
Tres unitats compostes per dues seccions còniques
Cada secció: 4 x 15,85 m; en total: 4 x 31,7 x 7,84 m; gruix 5 cm



5. Torsió espiral (dreta a esquerra), 2003-2004
Acer patinable
4,27 x 14,11 x 13,09 m; gruix 5 cm



6. Torsió espiral (esquerra oberta, dreta tancada), 2003
Acer patinable
4,27 x 9,78 x 12,68 m; gruix 5 cm



7. Entre el toroide i l'esfera, 2003
Acer patinable
Quatre seccions toroïdals i quatre seccions esfèriques
Cada secció: 4,27 x 15,24 m; en total: 4,27 x 15,24 x 16,44 m; gruix 5 cm



8. Punt sec invertit, 2003-2005
Acer patinable
Tres secciones toroïdals i tres secciones esfèriques
Total: 4 x 17,2 x 9,04 m; gruix de la planxa: 5 cm

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada