Nicola Costantino – Pelleteria Humana, Animal Motion Planet y Cañerias de Nonatos y Bolas
Per Marina Querol
Nicola Costantino naix a l’any 1964 a Rosario Argentina. Treballa majoritàriament
dintre de l’àmbit de l’escultura, tot i que en els seus treballs mes recents
utilitza com a mitjà, la fotografia i videoinstal·lacions. El treball de
Costantino podem trobar temes contradictoris, que podríem anomenar-ho, “perversions
culturals”. Costantino s’allunya de la idea de l’objecte que produeix plaers
sublims, vol establir relacions emocionals i reflexions critiques en els
espectadors.
Vaig trobar el treball de Costantino mentre realitzava la
recerca per a un treball relacionat amb la Corporeïtat humana en l'assignatura
Metodologia Projectual d’Art I. Em va interessar els temes que envolten la seva
obra i les diferents tècniques emprades . Aquí faig una petita recopilació de
tres treballs que em van semblar interessants, tant estèticament o
conceptualment i que també tenen una connexió
entre ells.
Pelleteria Humana (2000):
Aprofitant la experiència adquirida d’adolescent,treballant
en una fàbrica de roba, va començar a produir teixits que semblen pell humana ,
amb silicona, per a fabricar vestits, abrics que imiten els abrics cars de pell
animal amb els colls de pell natural, amb la intenció d’imitar la moda d’alta costura,
vestir-te amb la teva pròpia pell, per a mostrar la perversitat d’una societat
consumidora. Segons Costantino, l’obra no esta completa fins a que el
espectador no se l’hagi provat. Aquesta obra reflexa la filosofia del seu
treball que permanentment es pregunta fins on l’home pot arribar per a
aconseguir mes poder o plaer. Com el que portem a sobre ens defineix el nostre
estatus social, ja no utilitzem la roba per a protegir-nos sinó per a mostrar
el nostre poder, mostra la frivolitat de la roba.
“Es pertorbador desitjar una cosa tant cruel”, diu
Costantino. “ La sofisticació i la brutalitat en un mateix objecte”
Vestidos de Tetillas Masculinas, con Pelo Natural. |
Cañerias de Nonatos y Bolas (1999):
Aquestes son escultures realitzades amb resina i alumini
mostrant amb diferents formes els fetus d’animals no nascuts. En “Limbo de
Nonatos” mostra un camp on estarien esperant nàixer fetus d’animals que
consumim quasi a diari. Semblen estar vius per la seva expressió tant realista.
Costantino comenta que tot i que està prohibit matar als animals no nascuts,
tothom compra carteres, sabates de cuir del animal no nascut. Costantino no
planteja que el seu treball tingui res a veure amb la defensa dels animals o la
ecologia. La seva obra ens enfronta a incertituds i no saber afrontar les conseqüències.
Les Boles son esferes de mesures diferents, quasi decoratives , que semblen
enterrar en el interior, el testimoni d’una
mort violenta i no natural.Totes mostren en el seu interior la pell, les orelles, les
peülles, el musells d’animals completament deformats i comprimits contra les
parets de les esferes.
Les escultures i els relleus en la paret, mostren als
animals travessant un canal estret, que recorda a un úter o també a una línia
de producció (la tomba). A traves d’aquestes formes podem veure l’agonia del
animal en aquet Limbo etern, una reflexió sobre la mort fàcil del innocent,
condemna la inhumana frivolitat del home.
Animal Motion Planet (2004):
En aquet treball, l’artista vol donar-li vida al animal
sacrificat anteriorment, es tracten de màquines ortopèdiques per a animals
no-nascuts, mecanitzats amb ferro i amb motors.
En la següent peça es
pot veure un porquet de silicona penjant d’una cinta rotatòria, la peça tremola
amb agonia i penja d’un sistema transportador. Aquet treball fa referència a la
tecnologia de la mort, la situació patètica del animal.
Costantino continua realitzant aquestes peces d’animals, però avui en dia la seva obra s’ha tornat mes íntima, projectant la seva persona el l’obra, no treballa tant amb l’escultura sinó que des-de el 2007 treballa amb la fotografia i avui en dia realitza instal·lacions de vídeo art.
http://www.nicolacostantino.com.ar/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada